Het zoekwoordenonderzoek: onmisbaar voor iedere website

april 29, 2022

De vindbaarheid van je website bepaalt voor een groot gedeelte het succes van je website. Gevonden worden op de juiste zoekwoorden levert je relevant zoekmachineverkeer en dus nieuwe klanten en omzet op. Een zoekwoordenonderzoek is daarom cruciaal: hiermee achterhaal je precies hoe je klanten zoeken en wat voor content ze verwachten.

Een zoekwoordenonderzoek brengt de customer journey van je klanten in kaart. Daarop inspelen zorgt niet alleen voor betere posities in de zoekmachines, maar vertelt je ook hoe je de website relevant maakt zodat je de conversie en omzet verbetert. Dit blog bevat de strategische onderbouwing en praktische richtlijnen voor het uitvoeren van een dergelijk zoekwoordenonderzoek.

De blauwdruk voor je online marketing


De voornaamste reden voor een zoekwoordenonderzoek is het begrijpen van zoekverkeer. Afhankelijk van de branche en ingezette marketingmiddelen, zal 30 tot 90 procent van al het websiteverkeer afkomstig zijn van zoekmachines, en dan met name van Google. En zoekverkeer is niet alleen voor websites van belang, ook voor de fysieke winkels. Gemiddeld zoekt 82 procent van de gebruikers op zijn smartphone voor de aankoop in de winkel. Goed gevonden worden staat dus in direct verband met omzet, online en offline.

Een zoekwoordenonderzoek verbreed je kennis over de zoekwoorden waarop je je website kunt optimaliseren. Daarmee heeft een zoekwoordenonderzoek impact op je branding, het websiteverkeer en het aantrekken van nieuwe klanten. Je gebruikt een zoekwoordenonderzoek als basis voor de content, SEO en SEA. Daarnaast ondersteunt een zoekwoordenonderzoek met contentmarketing, inboundmarketing, helpt het met concurrentieanalyse en kun je er ook nieuwe markten mee verkennen. Via zoekwoorden ontdek je interessante niches, nieuwe productvragen, opkomende trends en de online interesse in specifieke landen of talen waar je eventueel in wilt uitbreiden. Die inzichten kun je vervolgens weer inzetten voor je gehele marketingcampagnes, inclusief social media zoals Facebook waar geen zoekwoorden worden gebruikt. Een zoekwoordenonderzoek is daarmee feitelijk de blauwdruk voor je online marketing.

De klant doorgronden


Een zoekwoordenonderzoek is essentieel om te begrijpen hoe gebruikers zoeken naar jouw producten of diensten. Met dat zoekgedrag breng je de customer journey in kaart: het traject dat een klant doorloopt van begin tot eind om jouw product of dienst af te nemen. In elke fase hebben gebruikers een andere zoekintentie. Een product zoals een spoelbak bijvoorbeeld, koop je niet zomaar. Er zijn verschillende merken, types en montage-mogelijkheden, en niet elke spoelbak past op elk keukenblad. Gebruikers die dit uitzoeken, doorlopen allemaal verschillende stappen in de customer journey.

Wanneer je een helder inzicht hebt in welke intentie en verwachting er achter welk zoekwoord zit, kun je vervolgens zorgen voor relevantere content en meer conversie. Zoekverkeer is vraaggestuurd, en door de zoekwoorden te begrijpen kun je een beter aanbod doen. Daarvoor stel je per zoekwoord drie vragen:

  1. Zullen de gebruikers die met deze zoekwoorden mijn site bezoeken ook de antwoorden op hun vragen vinden?
  2. Gebruik ik in mijn website zoekwoorden waarop mensen ook daadwerkelijk zoeken?
  3. Hoe helpt dit zoekverkeer mijn website of bedrijf verder?

Het doel van je zoekwoordenonderzoek


De belangrijkste toepassing van een zoekwoordenonderzoek is het verbeteren van de content op je website. Content is een van de allerbelangrijkste pilaren om je klanten te bereiken via SEO. Technische voorwaarden zoals een mobielvriendelijke website, veiligheid en snelheid tellen zeker mee voor SEO, maar vormen eerder een hygiënische factor waaraan elke partij relatief snel kan voldoen. Linkbuilding, vaak de derde pilaar van SEO genoemd, is onmogelijk zonder een zoekwoordenonderzoek en heeft bovendien goede content als voorwaarde om echt bij te kunnen dragen aan je vindbaarheid. Voor zoekmachines is relevantie de allerbelangrijkste voorwaarde voor het bepalen van de zoekresultaten, en dat doe je bovenal door de juiste zoekwoorden in je content te gebruiken.

Omdat er zoveel mogelijk is met een zoekwoordenonderzoek, is het verstandig om na te gaan welk doel je precies voor ogen hebt. Niet alle zoekwoordenonderzoeken vereisen een diepgaand onderzoek, soms is het vinden van de hoofdtermen voldoende om te kunnen beginnen met SEO in een nieuwe markt. Voor de content van je website zijn er drie mogelijke doelen van een zoekwoordenonderzoek:

  1. Content optimaliseren. Voor de gemaakte investeringen in je content wil je meer resultaat. Onderzoek daarvoor naar alle mogelijke en interessante zoekwoorden en zoekwoordcombinaties waarop je website nog niet (goed) wordt gevonden. Zo identificeer je de content gaps: gaten in je content waarmee je relatief gemakkelijk extra zoekverkeer genereert.
  2. Content uitbreiden. Je wilt nieuwe content maken waarmee je nieuw zoekverkeer aanspreekt. Onderzoek alle zoekwoorden die zich niet direct op verkopen richten, maar juist informatie en inspiratie bieden. Hiermee identificeer je onderwerpen voor blogs, whitepapers en cornerstone content: relatief lange artikelen waarmee je kernzaken uitlegt die belangrijk zijn voor jouw website.
  3. Nieuwe informatie-architectuur. Je wilt een hele nieuwe site of een verzameling aan onderwerpen ontwikkelen, een zogeheten informatie-architectuur. Hier is het van belang om op zoek te gaan naar de hoofdzoekwoorden om de beste naamgeving voor een categorie te achterhalen.

Uitgelicht

fanatieke lezers van deze blog:

Meer artikelen